Tobias Registret

Idag fick jag ett väldigt glädjande mejl. Att jag äntligen är registrerad i Tobias Registret. Jag skickade in att jag ville bli givare i slutet på oktober och jag har även toppsat mig och skickat in till ett lab så de ser att jag är fullt frisk, vilken typ av stamcell jag tillhör och att/om jag kan bli givare hos dem.

För er som inte vet vad Tobias Registret är så kommer här en liten sammanfattning:
"Den 30 november 1991 avled Tobias i en svår blodbristsjukdom. Han var sjutton år gammal och hittade aldrig den givare av blodstamceller, som hade kunnat rädda hans liv – trots att man sökte i fyra år efter en lämplig donator. Tobias familj startade Tobias Stiftelsen och tack vare dem finns ett svenskt stamcellsgivarregister idag.
 
Blodstamceller är de celler som bildar blod. De finns framför allt inuti benen, i benmärgen. Genom att ge en sjuk människa nya blodstamceller kan de bilda ny, frisk benmärg och nytt, friskt blod."

 
Hur fantastisk är det inte att det finns såna här stiftelser? Nu är jag både blodgivare och stamcellsgivare. Jag hoppas att jag får chansen och möjligheten att någon dag få hjälpa och förändra någons liv. Jag tycker det är så himla viktigt att hjälpa andra på ett eller annat sätt. Jag har äran att vara fullt frisk och fungerande, men det har inte alla, och det minsta man kan göra är att hjälpa till på ett eller annat sätt.
 
 
 

Kommentera här: