Katten och jag har samma sjukdom

Min läkare ringde mig igår ang mina provresultat. Jag var där i tisdags och tog nya blodprover. Vi hade hoppats på att värdena skulle se annorlunda ut men de fortsätter att stiga. Så nu blir det att vi skickar remiss till endokrinmottagningen i Malmö. Jag ska ringa dem nästa vecka för att se om remissen är kommen och se om de har en tid ledig till mig inom de närmsta dagarna.
 
Nu när jag fått svar på vad det är som inte är rätt i kroppen så ser jag symtomen själv (eller ja, efter att ha googlat symtomen, haha). Där är en del som stämmer på mig och mitt mående de senaste veckorna.
 

Symptom på för hög sköldkörtelaktivitet: (dem som är i fet stil passar in på mig)

  • Man svettas
    extra mycket och känner sig varm.
  • Att bli trött är vanligt.
  • Som kvinna kan man få menstruationsrubbningar.
  • Hjärtklappning och ökad puls. 
  • Snabb viktminskning. (min är dock inte snabb, men jag har gått ner)
  • Ökad hunger.
  • Darrningar, vilket beror på att känsligheten för vissa ämnen i nervsystemet ökar.
  • Lös mage som beror på att maten passerar snabbare genom tarmen.
  • Nervositet, dålig sömn, oro, irritation, ilska och gråtmildhet
  • Muskelsvaghet, som beror på ökad energiförbrukning och att musklerna bryts ner.
  • Hudproblem, bland annat kan naglar släppa från nagelbädden och man kan börja tappa hår.
  • Påsar under ögonen eller svullen runt ögonen är vanligt.

Det knäppaste av allt är att Kaneda fick samma diagnos sist vi var hos veterinären. Så han och jag har samma sjukdom. Vi följer varandra i fram och motgångar, haha. Jag tycker dock mer synd om honom. Han måste gå på ett special foder nu, men tack och lov så verkar han gilla det och äter det med god aptit ♥
 
Mitt lilla hjärta ♥

Kommentarer:

1 Kattis:

Fin bild på er både och håller tummarna för att ni båda blir friska och krya snart!:)

Svar: Tack så mycket :)
Sarah

Kommentera här: