London - One Day Trip

VARNING FÖR LÅNGT INLÄGG!
Herregud, jag vet knappt vart jag ska börja. Kinga och jag bestämde oss för att göra London på en dag. Ingen av oss hade varit där förr och vi båda ville uppleva staden. Så för tre veckor sen bokade vi tur/retur biljett för en crazy dag i London.
Jag tog tåget in till Triangeln 7.30 för att möta upp Kinga där. Sen hoppade vi på tåget till Kastrup och var framme på flygplatsen 8.14. Vårt flyg gick inte förrän 9.50 så vi hann käka frukost i lugn och ro innan det var dags att boarda planet som tog oss till Gatwick Airport.

Flygresan gick ganska så smärtfritt. Det kändes lite som en berg och dalbanan från och till, men det hade piloten varnat oss för. Det är tur man älskar karuseller, haha. Tack och lov så tar det inte så lång tid att flyga till London (ca 1 timme och 40 minuter tror jag). Vi fördrev tiden med att spela skitgubbe och surfa på telefonerna. Norwegian har ju wi-fi på sina flyg. Smått lyxigt faktiskt.
 
När vi väl landade på Gatwick Airport så fixade vi våra tågkort som skulle hålla för dagen. Det kostade oss 16 pund och då kunde vi bara kliva på tågen utan att köpa biljett. Så himla smidigt och så värt sina pengar. Vi tog ju först tåg från Gatwick Airport in till Victoria och sen åkte vi även i London Underground. Tror det sprade oss både en massa tid och pengar.
När vi väl kom till Victoria var det bara att försöka lokalisera oss. Det tog ett tag innan vi förstod vart vi var och vart vi skulle gå för att komma till vår första destination. Men vi fixade det ändå hur bra som helst. Och längst vägen turistade vi oss lite. Vi hittade ju dem fantastiska telefonkioskarna. Så coola!

Efter en stunds letande så gick jag in på något random hotell och frågade efter en karta och vi frågade även någon random snubbe i en kiosk hur vi lättast tog oss till London Eye. Hans förklaring räckte gott och väl då vi efter ca 20-30 minuters promenad äntligen kom fram till vackra London Eye och Big Ben.
 
När vi turistat klart så begav vi oss ner i London Underground för att testa på deras tunnelbana. Till en början kändes allt rörigt men sen när man väl kom in till det så var det hur lätt som helst. Det påminde lite om Japans system och det är jag ganska så van vid efter alla veckor man varit i Japan, haha.
Vi tog oss till Bakeroo för ett tågbyte till Picadilly Circus. Det var så sjukt smidigt och det gick fort. Tror knappt det ens tog 10 minuter sammanlagt. När vi väl kom upp till Picadilly så började det regna så smått, men det gjorde oss ingenting. Vi var så glada över att få komma upp från London Underground och mötas av neonskyltarna och allt annat häftigt runt om. Jag skulle gärna vilja uppleva mer av Picadilly men det får jag göra på min nästa resa dit (som förhoppningsvis blir snart igen, haha).
Från Picadilly Circus gick vi ner mot Oxford Street, men hann svänga inom China Town. Jag visste inte ens att de hade ett China Town i London. Coolt var det i alla fall! Det blev bara en snabbvisit där då vi började bli hungriga och ville hitta en restaurang som serverade fish and chips. Är man i England så är det ju nästan ett måste att äta det. Vi gick och gick och gick men hittade ingen restaurang. Och mitt i allt började det regna, snöa, hagla och blixtra (hej aprilväder). När vi höll på att tappa hoppet om att hitta fish and chips så kom vi till Garfunkels, en restaurang med både fish and chips och wi-fi, haha.
När vi äntligen fått i oss lite mat i magen så var det dags att ta sig an Oxford Street. Min prio ett var först att leta upp IGN's kontor, haha. Vilket vi också gjorde men det var nog deras gamla kontor för där var nedsläkt. Kul ändå att vi hittade deras kontor, även om det var det gamla.
Längts Oxford Street fanns det en massa (och nu menar jag massa) butiker. Så är man shoppinggalen ska man absolut åka dit. Vi gick in på Primark (Englands Ullared typ). Jag hittade dock inte så mycket. Jag var i och för sig inte så värst shoppingsugen. Jag hittade två t-shirtar, ett linne och ett par byxor (kan visa det i ett annat inlägg). Andra butiker vi gick in i var; Urban Outfitters, Top Shop, Forever 21 och självklart Disney Store och någon random leksaksbutik. Vi kan ju säga som så att jag älskar Oxford Street.
Lite bilder från Oxford Street och Oxford Circus:
När vi kände oss klara med Oxford så begav vi oss tillbaka till Victoria och satte oss och fika + vila fötterna (vi gick över två mil igår). Sen inväntade vi tåget som tog oss tillbaka till Gatwick Airport. Vårt flyg hem var en halvtimme försenat men det gick ändå sjukt smidigt.
Vårt dygn i London är en dag jag aldrig kommer glömma. Det var fullt upp hela tiden, men vi fick uppleva och se så himla mycket och jag blev självklart kär i staden. Jag hoppas på att åka tillbaka redan i sommar, men då vill jag stanna där i ca fem dagar.

Kommentarer:

1 Madde:

Oh vilken härlig resa 😊 Så kul att läsa! Jag har varit sugen på en sån jättelänge 😀 Får ta vara på dina tips i inlägget och resa 😊

Svar: Det var helt fantastiskt även om man var som en zombie imorse, men det var så värt det! :D Tycker absolut du ska planera in en resa till London. Jag älskar staden och jag var där bara i typ 10 timmar. Kände t.o.m att jag skulle kunna flytta dit, haha :D
Sarah

2 Ros-Marie:

Härliga bilder och inlägget! Coolt!

Jag och min syster har planerat åka till London i sommar!

// Ros-Marie 😍

Svar: Tycker absolut ni ska åka dit. Där är helt underbart :)
Sarah

3 Marlena:

Hej igen =) Vad kostar sånt tågkort så man kan resa runt?? =)

Svar: Hejsan! Vi var där bara en dag så vi köpte ett "one day card" och det kostade 16 pund. Ska man vara där längre kan man köpa ett oystercard (tror jag det heter) och då tankar man själv på det. Ungefär som ett jojo-kort :)
Sarah

Kommentera här: